Cu mare bucurie și entuziasm lansez seria de interviuri cu și despre antreprenori brașoveni. Primul interviu este despre Elisabeta Piscureanu – designer și owner Rosebonbon. Ea are o întreagă misiune: alege materiale, gândește modele, croiește, coase, ia comenzi și le expediază.
Hai să aflăm mai multe despre Beti!
Bună Beti. Povestește-mi despre tine și despre cum ai devenit antreprenor.
M-am nascut in Bucuresti acum 36 de ani fara cateva saptamani. Acolo am copilarit, acolo am terminat facultatea si pentru aproape 9 ani, am lucrat in proiecte sociale din zona non-guvernamentala. M-am hotarat sa schimb traseul profesional si sa lucrez pe cont propriu in momentul in care am intrat in burn-out.
Nu am o poveste complicata sau mult diferita de a altora, pur si simplu am avut nevoie de o schimbare, am incercat sa imi imbunatatesc viata. Puteam sa plec din tara, puteam sa fac un upgrade la jobul de-atunci, puteam sa ma apuc de inca o facultate, puteam sa aleg aproape orice. Dar am ales sa ma retrag intr-un sat pentru aproape un an de zile. Acolo am gasit timpul si linistea de a invata sa cos si sa fac un plan pentru cum poate asta sa devina o profesie. Initial am invatat singura, urmarind carti tehnice, reviste de tipare, apoi am urmat si cateva cursuri. Culmea, primul curs de croitorie la care am participat se tinea in Bucuresti, acesta a inceput dupa ce m-am mutat de acolo. Dar eram la 80 de km de capitala, sedintele erau saptamanale. Imi placea atat de tare ca nu era o problema sa calatoresc chiar si mai mult.
Long story short, in iarna lui 2016 am infiintat un SRL cu punct de lucru in Brasov si de-atunci cos si tot cos.
Cum a fost începutul în antreprenoriat?
Cu întrebări, nelămuriri, nesiguranta, deruta, nu am avut indrumare profesionala. Ce inseamna o afacere in zona de productie, ce inseamna abordarea clientilor sau a furnizorilor, am invatat facand si inca mai descopar. Nu stiu daca asta a fost o strategie buna sau nu, a fost singura varianta pentru mine la acel moment. Un lucru e sigur, daca nu aveam suportul sotului meu, mi-ar fi fost mult mai greu.
De unde îți iei doza pentru creativitate?
Cele mai bune idei imi vin spontan, dar mai si muncesc pentru ele. Depinde, nu am o sursa unica. Pot fi ore de research pe net sau poate fi o secunda in care am zarit un model din natura. Pot fi ore de brainstorming sau doar o replica dintr-un film. Nu tin minte mereu cum sau de unde mi-a venit o idee, nu am o reteta, nu standardizez procesul de creativitate, il las sa fie.
Cel mai bun exemplu e felul in care am ales numele Rosebonbon. Initial am facut o lista cu mai multe nume posibile, am facut un sondaj printre prieteni si am incercat sa ajung la un top, dar nu eram multumita de variante. Intr-o zi, intr-o clipa, observand ce fel de imprimeuri caut si cat de pretentioasa sunt in zona asta, m-am gandit ca sunt un ghimpe pentru furnizori in cautarile mele de materiale rozbombon cu picatele. Iata, Rosebonbon, asta e!
Ai concurență în orașul tău? Cum reușești să te diferențiezi?
Sunt mai multe brand-uri de haine si accesorii in Brasov, insa nu am avut niciodata sentimentul de concurenta. Sigur nu in sensul de rivalitate sau intrecere. In ceea ce priveste comunicarea, sunt prietenoasa si deschisa, comunic liber pe paginile de social media, raspund la mesaje si comentarii cu transparenta, naturalete si umor. Cred ca asta e diferit, am ales sa comunic eu cu publicul, imi place. De exemplu, adresa de mail si numarul de telefon sunt publice. In ceea ce priveste produsele Rosebonbon, ma diferentiez prin folosirea tesaturilor cu imprimeuri fabuloase si stilul retro al croiurilor. Cea mai mare parte a timpului e alocat pentru vanatoarea acestor materiale.
Care a fost cea mai grea perioadă din activitatea ta de antreprenor?
Am marcat doua astfel de perioade pana acum. Incep cu cea mai recenta, din primavara anului trecut. Lumea era luata pe sus de pandemie, lucrurile erau incerte si grave. Am hotarat atunci sa suspend activitatea temporar. Am mentinut doar comunicarea cu clientii si m-am implicat in proiecte caritabile. Financiar, nu a fost bine, insa in alta dimensiune a fost un timp de introspectie, de pauza, de reconfigurare. Cea de-a doua perioada e chiar cea de la inceputul afacerii cand aveam tot felul de nelamuriri despre contabilitatea primara, fiscalitate, dezvoltarea relatiilor cu furnizorii, abordarea clientilor si cam tot ce inseamna sa fii antreprenor. Prima jumatate de an a afacerii a fost cu multe intrebari si cu foarte multe emotii.
Dacă ar fi posibil să te întorci în timp, consideri că există anumite lucruri pe care ți-ai fi dorit să le faci diferit?
E unul dintre exercitiile pe care le evit, cel in care regret ca nu am facut altfel. De obicei, cand nu sunt multumita de un rezultat, imi notez (la propriu, nu doar mental) ce a mers, ce nu a mers, ce pot schimba si aplic. Imbratisez erorile si obstacolele, am avut mereu ceva de invatat de acolo, poate chiar mai valoros decat in cazului unui succes, asa ca nu as vrea sa schimb nimic. Dar m-as intoarce in timp din curiozitate, cum e, trec printr-un tunel? Clipesc si m-am teleportat? As retrai unele momente personale.
Simți că te dedici mai mult afacerii, iar timpul tău personal este inexistent?
Uneori, da, alteori nu. Sunt perioade din an in care dispar din peisaj si intru in transa lucrului in atelier, alte perioade in care sunt libera si conectata la ce se afla in afara Rosebonbon. Am grija sa mentin echilibrul si mentionez o reusita, de aproape un an de zile nu mai lucrez in weekend, oricat de aglomerata este perioada in care ma aflu.
Ce schimbări ai făcut în afacerea ta, după ce a venit pandemia?
Schimbarea majora a fost de a fi investit intr-un spatiu putin mai mare. Apoi, m-am orientat mai mult catre promovarea pe Instagram, era o platforma neacoperita in cazul meu. In momentul acesta un shop online se afla in constructie. Acesta dureaza mai mult decat ar trebui pentru ca va fi realizat in-house. Dar nu vreau sa fac nimic cu graba sau presiune.
Te-ai gândit ce parteneriate poți lega? Sau dacă ai colaborat cu cineva, prin ce fel te-ai promovat?
Da, am cateva colaborari in asteptare, cand vor fi finisate, ma voi lauda. Am adunat colaborari de-a lungul anilor, toate faine si firesti. M-am asociat cu brand-uri locale de ciocolata, bijuterii, organizare de evenimente, dar am colaborat si cu alte ateliere de croitorie, broderie. Promovarea se intampla si ea natural, in functie de tipul colaborarii, dar cel mai mult in mediul online.
Ce sfaturi ai pentru cei pasionați de croitorie și vor să facă bani din asta? Să renunțe sau nu la jobul lor full time?
Pe scurt, sa nu renunte.
Pe lung, le recomand sa isi hraneasca rabdarea si sa lucreze constant. Nu neaparat mult sau mai mult, ci constant, motorul trebuie sa fie tinut cald.
Daca e bine sa renunti la jobul full time? Raspunsul nu poate fi unul general, ci in functie de situatia fiecaruia. Daca te poti intretine financiar o perioada fara a avea un job, da, e o idee buna de a dedica tot timpul pentru ca aceasta meserie sa devina sursa de venit. Probabil rezultatele vor veni mai rapid, dar asta inseamna si sa lucrezi sub presiune. Daca balanta e echilibrata in aceasta situatie, da, nu mai astepta. Daca nu poti renunta la job si vrei sa investesti timpul liber in croitorie, nici aceasta nu e o idee rea, este realizabila. Solutii exista, te poti asocia sau pur si simplu poti fi atat de catolic cu organizarea programului tau, incat sa bifezi tot ce iti doresti. Acest proces poate dura mai mult, insa iti poate oferi ceva mai multa relaxare, stiind ca ai o plasa de siguranta. Daca asa suna echilibrul pentru tine, nu mai astepta.
Dacă ți-a plăcut povestea lui Beti, urmărește-i activitatea în online!
O găsești aici!