Eco-friendly, #plasticfreejuly, sustenabilitate și consum responsabil de plastic. Dacă ai auzit vreodată de aceste idei, articolul de față e pentru tine.
„Am ales să duc o viață care să conteze, duc un stil de viață conștient și responsabil, sunt adepta ideii de simplitate asumată, adică, nu cumpăr decât ceea ce am cu adevărat nevoie și atunci caut să aleg produse naturale, fară ambalaje de plastic, și realizate în Romania.” // #freejuly #iuliefaraplastic.
Luna Iulie este despre a consuma mai puțin plastic sau deloc, despre produse ecologice, zero-waste și un stil de viață sustenabil.
„Plastic Free July” a apărut acum 10 ani în Australia când Rebecca Prince-Ruiz – o activistă de mediu, și-a propus ca în luna Iulie să nu consume niciun fel de obiect de unică folosință din plastic, pentru a atrage atenția asupra pericolului reprezentant de acesta pentru natură. Astăzi, la campania „Iulie Fără Plastic” au aderat oameni din toata lumea care vor să facă alegeri mai sustenabile.
Asociația Natura Vie s-a alăturat acestei campanii și te provoacă să o faci și tu!
Natura Vie este o asociație care funcționează ca întreprindere socială de inserție care promovează și vinde pe www.e-natura.ro doar produse românești eco-friendly și zero waste.
100% din profitul magazinului este redirecționat spre proiecte sociale cu impact pozitiv în comunitate și întotdeauna 1/3 dintre angajații noștri vor aparține grupurilor vulnerabile.
Misiunea socială a acestui brand este promovarea unui stil de viață și a unui comportament de cumpărare responsabil și sustenabil în România prin încurajarea cumpărării de produse eco-friendly și zero-waste de la micii producători locali. Își propun să sprijine micii producători români care produc genul acesta de produse oferindu-le o piață de desfacere, marketându-le produsele și negociind pentru ei tarife preferențiale de la firmele de curierat și de ambalaje ecologice.
De asemenea, tot în cadrul misiunii sociale își propun susținerea educației ecologice și a proiectelor de infrastructură verde în școli (amenajări spații verzi în curți și în sălile de clasă, acoperișuri verzi) pentru protejarea sustenabilă a mediului înconjurător, proiecte pentru care vor aloca 100% din profitul firmei.
Cine este Oana Mîndruț? Ce este e-natura.ro?
Sunt un om care iubește natura, oamenii și animalele și o visătoare care-și împlinește visurile. De o bună bucată de vreme am ales să duc o viață care să conteze, duc un stil de viață conștient și responsabil, sunt adepta ideii de simplitate asumată, adică, nu cumpăr decât ceea ce am cu adevărat nevoie și atunci caut să aleg produse naturale, fară ambalaje de plastic, și realizate în Romania pentru că știu că orice produs importat are o amprentă de carbon mult mai mare.
Așa că e normal că și noul meu proiect www.e-natura.ro să fie construit pe aceste valori. Daca ar fi să-ți răspund foarte scurt, ți-aș spune că e-natura este o afacere cu suflet. Drive-ul meu interior a fost să fac o afacere socială sub forma juridică a unui ong Asociația Natura Vie prin care să pot îmbina valorile în care cred. 100% din profit va merge către proiectele de amenajări spații verzi și spații de învățare în aer liber pentru școlile din România. Mi-am dorit să-i ajut și pe cei care se află într-o situație vulnerabilă așa că întotdeauna 1/3 din locurile de muncă vor fi păstrate pentru acești oameni.
Puteam să aleg să dezvolt o idee de afaceri din domeniul meu – educația, dar mi-am dorit să pot face ceva și pentru mediul înconjurător. Așa că am ales să-i ajut, promovându-i și oferindu-le un spațiu de vânzare cu comisioane foarte mici, pe micii producători români care fac produse alimentare și non alimentare eco-friendly și să ofer comunității de oameni conștienți și responsabili din care fac și eu parte, un magazin online de unde să-și poată achiziționa doar astfel de produse la prețuri foarte ok.
Nu mă interesează deloc să construiesc o afacere oarecare doar de dragul banilor. Pentru mine e mult mai important să-mi păstrez valorile în care cred, să văd lumea nu cum este ci cum mi-aș dori să fie, să fac tot ceea ce fac cu un scop mai presus decât cel personal.
Cât de greu este să faci o astfel de afacere în Romania care nu are neapărat o cultură a cosumului responsabilă?
Este greu dar nu abdicăm de la valorile noastre personale care au devenit și valorile noastre de brand: iubirea pentru oameni și pentru natură, susținerea economiei locale și a celei circulare, sustenabilitate, comerț etic, conștientizarea oamenilor asupra risipei și stilului de viață care distruge planeta și redirecționarea a 100% din profit către proiecte sociale care ajută comunitatea.
Simt uneori că suntem puțin înaintea vremurilor și că, deși în lume tendință pentru consumul responsabil și pentru protejarea mediului este în creștere, în România suntem foarte la început. Am observat asta dinainte de a decide să pornesc aceasta afacere socială când, din postura de simplu consumator trebuia să caut pe multe site-uri produsele care din punctul meu de vedere erau eco-friendly. Și în 99% din cazuri acestea erau din import.
Și chiar dacă erau certificate eco, erau 100% naturale, majoritatea aveau ambalaj din plastic ori noi suntem unul dintre foarte puținele magazine online din România care nu acceptăm niciun produs cu ambalaj de plastic, nici măcar un căpăcel. Și atunci unde este componenta eco când amprenta de carbon este foarte mare datorită transportului lor în România, iar ambalajele nu sunt sustenabile?
Din fericire, odată cu granturile care finanțează afaceri sociale, au apărut și la noi mici antreprenori care se străduiesc să facă astfel de produse handmade, 100% naturale cu materie primă autohtonă, cu lanț foarte scurt de producție. Evident că prețul pentru un astfel de produs nu are cum să fie mai mic decât cel al unui produs de serie, făcut în țări sărace cu mâna de lucru foarte ieftină și fără pic de respect pentru producători sau pentru consumatori. Noi îi căutam pe acești mici producători și vrem să-i promovăm și să le oferim o piață de desfacere care știm că sunt în căutare de astfel de produse.
Ne bucurăm de fiecare dată când vedem deschidere în a-și modifica ambalajele. S-a întâmplat până acum cu doi dintre producătorii cu care lucrăm care aveau produse foarte bune dar în ambalajul lor exista plastic. La sugestia noastră au schimbat punga de plastic cu un borcan de sticlă și chiar daca prețul final a crescut ușor, suntem convinși că oamenii care vor cumpără produsele vor accepta că pentru 2 lei în plus au în casă un borcan de sticlă care poate avea multe întrebuințări în schimbul unui deșeu din plastic care va rămâne în natură mii de ani de acum înainte.
Ce le-ai transmite clienților voștri?
Celor care aleg să cumpere de pe www.e-natura.ro le-aș spune că vor crește economia națională deoarece toate produsele noastre sunt create de mici producători români. Le-aș spune că făcând această alegere vor contribui la protejarea naturii deoarece toate produsele noastre sunt eco-friendly (vegane, bio, sustenabile, bazate pe reducerea consumului de energie, pe refolosire și reciclare, a căror producere nu poluează mediul, a căror materii prime sunt româneșți și al căror lanț de producție este foarte scurt (maxim 3 producători), ba chiar o parte din ele sunt produse upcycling, recycling și zero-waste, au doar ambalaje reciclabile, reciclate sau/și returnabile.
Pe micii producători care se încadrează în valorile noastre i-aș invita să ne caute cu încredere pentru că viziunea noastră este că o relație de afaceri trebuie să aibă o dimensiune umană și să fie în egală măsură avantajoasă pentru ambele părți. Le oferim mai mult decât un spațiu de vânzare online, deoarece îi vom ajuta să-și marketeze produsele pe această platformă foarte nișată, să-și promovezi bradul și povestea din spatele lui, vom negocia tarife preferențiale de la firmele de curierat și de ambalaje ecologice. Practic, ne dorim să creștem împreună, dar sustenabil.