Bianca Stan este cheia afacerii MabIT înspre succes. Ea centralizează informațiile din toate departamentele și face ca lucrurile să se întâmple. Personalizează soluții de digitalizare a afacerilor, creează texte, concepte și aduce un plus de energie şi valoare în brandul prin toată activitatea ei.
Hai să o cunoaștem mai bine!
Bună Bianca. Cine se află în spatele afacerii MabIT?
Bună Geanina. În spatele MabIT suntem o întreagă echipă de oameni tineri, creativi și pasionați de ceea ce fac. Avem departament de grafică, web, mobile, marketing și producție foto-video. Cu ocazia asta vreau să le mulțumesc tuturor pentru toată implicarea și dorința de a crește împreună.
Povestește-mi, te rog, despre MabIT – cum a apărut această idee și de unde acest nume.
MabIT este rezultatul a 2 ani de schimbări. În perioada în care am stat cu Teodor (primul copil) în concediu de creștere, m-am educat, mi-am alocat mult timp pentru dezvoltarea mea personală și mi-am dat seama de persoana care vreau să fiu în ochii copiilor mei. Când Teo a făcut un an m-am decis să îmi lansez blogul Bianca Stan pentru că simțeam nevoia de validare, de apreciere, să mă simt mai mult decât Bianca în rolul de mămică. Pornind de aici, de la blog, bulgărele de zăpadă s-a tot rostogolit și acum a devenit MabIT.
Pe tot parcursul, Marian, soțul meu, mi-a fost alături, m-a susținut și astfel am reușit să creștem împreună al treilea copil al nostru. Așadar numele a fost un subiect larg dezbătut pentru că ne-am dorit să fie scurt, ușor de reținut și cu însemnătate. Ma = Marian, B = Bianca, I = Irina, T= Teodor, iar IT este și profilul business-ului. Totodată l-am gândit să nu ducă totuși cu gândul la numele noastre. Ne-a ieșit?
Ştiu că tu şi soţul tău Marian aveţi mai multe ocupaţii. Îmi poţi povesti pe scurt despre ele?
Eu sunt programator la bază. Am lucrat în corporații, ultima fiind IBM unde am dezvoltat aplicații de mobil. Întoarcerea la muncă, după concediul de maternitate, a constituit și click-ul, a fost momentul în care am știut clar că nu mai vreau să mă întorc unde am fost în urmă cu 2 ani. Am decis să îi facem lui Teo și o surioară și planul s-a legat exact cum ne-am dorit până acum. Marian pe de altă parte, este omul cel mai bun pe vânzări. Are o experiență de peste 15 ani în diferite domenii. Cel preferat de el fiind domeniul evenimentelor, ocupându-se mult timp de organizare evenimente atât private, cât și corporate, iar acum are activități și în zona de producție video.
Ce oferiţi clienților în plus față de concurență?
Noi am căutat să oferim soluții 100% personalizate și complete care să ajute afacerile să crească în mediul online. Noi nu oferim doar un website, un logo, o campanie de marketing sau un clip de promovare. Ne dorim să ajutăm antreprenorii să își extindă viziunea, să vadă cât de departe își pot duce afacerile.
Discuția de cunoaștere, cea inițială cu un client este de fapt o ședință de consultanță. Îi cunoaștem afacerea, identificăm cu ce putem noi să ajutăm, apoi vorbim despre perspectivele lui de viitor. După o astfel de discuție, de cele mai multe ori, ei pleacă cu notițe, un pic bulversați, cu o altă viziune și cu un alt plan de acțiune asupra afacerilor lor.
Satisfacția noastră este atunci când le vedem reacțiile și ne dăm seama că noi am fost cei care l-au făcut să își dorească să își transforme afacerea. Asta facem noi. Transformăm afaceri în era digitală. Ținem cont de trendul industriei din care face parte, de ceea ce au oamenii nevoie acum și aici apoi ajutăm antreprenorii să ajungă la acești oameni și să aibă afaceri de succes.
Ce vă motivează să duceţi afacerea MabIT mai departe?
Așa cum am menționat la întrebarea anterioară, cred că cea mai mare motivație pentru noi este reacția, recunoștința clienților atunci când ne apreciază munca. Ne dăm seama că avem foaarte multe de oferit. Tratăm fiecare afacere ca și cum ar fi a noastră și pentru noi chiar sunt importante rezultatele clienților. Creșterea lor înseamnă și creșterea noastră totodată.
Ce provocări aţi întâlnit de-a lungul timpului, în afacerea voastră? Cum aţi reuşit să le rezolvaţi?
Pfff… asta e o întrebare foarte bună. Ne-am întâlnit cu multe provocări. Începând de la clienți dificili care au “profitat” de bunătatea noastră și terminând cu colaboratori care nu aveau aceleași perspective ca ale noastre. Noi tratăm oamenii, fie ei clienți sau colaboratori, cu foarte mare încredere. S-a întâmplat să ne dăm seama că nu toate persoanele sunt ca noi. Acum, din fericire, ne-am înconjurat doar de oameni frumoși care au aceleași valori ca ale noastre.
Cum le-am depășit?
Cu o oarecare ușurință pentru că din fiecare situație am învățat ceva. Am învățat să alegem cu cine vrem să lucrăm, când să spunem “nu” și cel mai important: am conștientizat valoarea pe care o oferim. Dar, ce ne ajută să depășim fiecare provocare, fiindcă ele încă există și mereu vor exista, sunt cursurile pe care le facem. Zilnic ne alocăm timp pentru dezvoltarea noastră, în primul rând.
Cum vezi tu antreprenoriatul în România? Merită să devii antreprenor?
Din păcate educația pe care am primit-o de la părinții noștri nu ne-a ajutat prea mult în această direcție. România este dezavantajată și de cei peste 30 ani de comunism și practic putem spune că antreprenoriatul în România a început în anii 90. Ne lovim de foarte multe preconcepții greșite, greu de depășit. De aceea, prin MabIT, îmi doresc să ajutăm tinerii să conștientizeze ceea ce au de oferit, cum pot contribui în societate și cum să se dezvolte astfel încât să aibă afaceri de succes. Nu sunt coach și nici nu îmi doresc asta. Urmăresc și mă asociez cu diferite persoane cu experiență din lumea antreprenoriatului românesc pentru a mă susține și astfel știu sigur că viziunea mea va deveni și viziunea lor: să formăm tinerii să înțeleagă ce înseamnă de fapt “să fii un om de afaceri”.
Să fii antreprenor nu înseamnă să cauți să faci bani, înseamnă să vezi problemele cu care se confruntă oamenii și să vii cu soluții la ele. Pentru a reuși asta, este nevoie de educare continuă. Asta îmi doresc: să trezesc curiozitatea și dorința în tinerii din România să vrea să crească, să se educe și după terminarea școlii. Acum deja conturăm un plan în această direcție.
Să ne imaginăm că toate afacerile se vor muta în online. Ce schimbări vei face în afacerea ta și cum o vei adapta?
Eheee. Păi noi asta facem prin MabIT. Digitalizăm afacerile și le transformăm pe cele care nu sunt încă în online. Schimbările pe care le facem noi sunt cele care țin de trendul pieții și de nevoile oamenilor astfel să reușim să oferim cele mai bune soluții pentru clienții noștri. În rest, noi suntem cei care schimbăm afaceri astfel încât să le ajutăm să se mute în online.
Eşti soţie, mamă, fiică, prietenă, antreprenoare şi cu siguranţă mai găsim vreo 2-3 roluri. Sunt tare curioasă, cum reuşeşti să te împarţi?
Recunosc că nu este ușor. Am o fetiță de 5 luni și un băiețel de 3 ani. Sunt o mămică implicată care își pune copiii mai presus de toate, ca orice mamă de altfel. Îmi cunosc fiecare rol foarte bine, începând de la acele roluri pe care le am în viața personală și terminând cu cele din carieră. Când vine vorba de împărțit întotdeauna vorbim despre PRIORITIZARE. Sunt zile când familia îmi este prioritară,iar altele când pun pe primul loc proiectele personale, clienții și munca. Încă lucrez la acest capitol: să reușesc să mă “împart” astfel încât să nu am remușcări. Îmi fac testul de valori o dată la 3 luni și întotdeauna taskurile mele zilnice sunt prioritizate în funcție de valorile mele cele mai înalte și în funcție de obiectivele pe care vreau să le ating.
Îmi doresc să fiu inspirație pentru copiii mei și nu numai. Îmi doresc ca ei să spună despre mine că am fost acea persoană care nu a căutat scuze, un om de acțiune care a mutat și munții din loc atunci când a fost cazul. Repet. Nu este ușor și îi mulțumesc lui Marian, soțul meu, că mă susține și mă ajută în fiecare rol pe care îl am.
Ultima întrebare: atunci când simţi că stagnezi în afacerea ta, ce faci? Cauţi să aduci ceva nou clienţilor, schimbi ceva din interior sau poate introduci noi servicii?
Cred că te poți numi antreprenor atunci când vezi oportunități în tot ceea ce te înconjoară. Este foarte important să îți cunoști clienții foarte bine, să le cunoști problemele, frustrările și aspirațiile. Dacă ai toate aceste lucruri în vedere, nu prea ai cum să stagnezi. Trebuie doar să le oferi ceea ce ei au nevoie și ceea ce caută.
Noi, pe lângă proiectele de la clienți, dezvoltăm și căutăm să construim businessuri secundare, care la origine, toate au același scop: să ajute antreprenorii. Cu ce ne confruntăm câteodată, este lipsa de motivație și lipsa timpului. Este normal să avem perioade mai “fructoase” și unele în care poate stagnăm. Când se întâmplă asta, încercăm să ne amintim “de ce”-ul nostru, să acceptăm că suntem oameni, nu roboți și căutăm motivația și în exterior, urmărind persoane care să ne inspire.